A hidegháború lezárulta gyökeres változást
hozott Európa biztonsági helyzetében. Miközben
a hagyományos biztonsági feladatok és kérdések
fentmaradtak (az egyes államok biztonsága, az egyesülő
Európát érő hatások, a transzatlanti partnerség
ügye stb.), a biztonságot érő fenyegetések
forrása már nem feltétlenül az államok
közötti kapcsolatok milyensége, hanem az államokon
belüli stabilitás/instabilitás, illetve konfliktusosság.
Különös vonulatot képeznek a volt szovjetizált,
rendszerváltó államokban lejátszódó
események (a kapitalizáció, a demokrácia
építése, az európai közösséghez
való illeszkedés, a polgári, emberjogi értékek
felfogása, a környezetérzékeny kultúra
terjedése és/vagy hiánya stb.). Az európai
transzformáció a posztbipoláris korszakra való
átmenet egyik kulcskérdése. Az európaizáció
a jövőbeli világrendre döntő hatással lévő
folyamat, s ezért igen kényes pontja a világpolitikának,
a világfejlődésnek. Elég, ha csak arra utalunk, hogy
az új demokráciák államaiban előforduló
instabil viszonyok, negatív fejlemények leronthatják
az interetatikus kapcsolatokat, az államokon belüli konfliktusok
könnyen átcsaphatnak az államok közötti területre.
A demokratikus béke célkitűzésétől ekként
eltávolodhatnak nemcsak az érintett államok, hanem
a nem állami aktorok is (transznacionális vállalatok;
egyének és különféle civil kezdeményezésű
mozgalmak, paramilitáris szervezetek stb.).
Ma tehát egy vegyes elrendeződésű biztonsági
környezetben zajlanak a változások, amelyben egyidejűleg
jelen vannak a hagyományos szövetségesek, a nagyhatalmi
architektúra, az állam- és közösségépítés,
a kollektív biztonságépítés elemei,
valamint az új államok születése, a nem állami
aktorok fokozódó aktivitása.
A mai Európában – mondhatni “tágabb Európában”
– feladatként jelenik meg, hogy kontinensünkön olyan
kormányzati rendszereket hozzunk létre, olyan kormányzati
rendszerek épüljenek ki, amelyek megfelelő, illetve elégséges
legitimitással rendelkezve képesek a konfliktusok kezelésére,
azok hatástalanítására és megoldására.
Nyilvánvaló, hogy a hosszú távon elérhető
célhoz a legcélszerűbb eszköz és módszer
olyan demokratikus intézmények működtetése,
amelyek a szubetatikus konfliktusok során hatékony eljárásra
képesek és készek, továbbá kontinensünkön
és azon túl is eredményesen szolgálják
a pacifikációs feladatokat.
Az EU és a mai NATO konfliktustranszformáló küldetése
nyilvánvaló (lásd a két intézmény
támogató funkcióját a demokratikus intézmények
kialakulásában, a gazdasági infrastruktúrák
megújításában és kiterjesztésében;
a modernizációs innovatív és fejlesztési
programokban). Mindkét intézmény a “nyitás”
révén azt a korparancsot követte, hogy befolyást
szerezzenek a kelet-közép-európai, valamint a velük
határos övezet államainak belső transzformációs
folyamatában. Ezt az óhajt az EU “nizzai fordulójában”
konkrét döntéssel a megvalósulás stádiumába
emelték, megtörtént a keleti kibővítés,
s egyben a schengeni határvonal keletre helyezésével
közvetlenebb kapcsolatra nyílott lehetőség olyan államokkal
és szubrégiókkal, mint Törökország,
illetve a dél-kaukázusi térség, és
a mediterrán világ. (1)
Ez a táguló Európa szükségszerűen
változó biztonsági környezetben él és
mint ilyen, új, változó biztonsági környezetet
jelent mások számára az érintkezési
viszonyok összes területén (a civilizációk,
a két- és többoldalú gazdasági, tudományos,
kulturális, katonai, individuális, kommunikációs
kapcsolatok vonatkozásában).
Az EU és a NATO előtt álló történelmi
kihívás abban áll, hogy a felmerülő válságokra,
kockázatokra megfelelő és célszerű mechanizmusokat
fejlesszen ki közösségi keretek közt. Különösen
nagy jelentőségű három kollektív intézményi
válasz a balkáni válsághalmazban, amely a maga
drasztikus és elfogadhatatlan formájában provokálta
az európai és a nemzetközi környezetet.
• Fórum teremtődött a balkáni válság
hatékonyabb kezelésére az ún. Kontakt Csoport
révén, amely a létező konzultációs
keretek hatékonysága láttán elősegítette
a nagyhatalmak közötti koordinációt. A Kontakt
Csoport ezen túlmenően már azt tűzte ki célul, hogy
a helyi instabilitások, konfliktusok a nagyhatalmak körében
ismételt geostratégiai polarizációt indítsanak
el, hogy ne a hagyományos biztonságfelfogás foglyaiként
reagáljanak, de legalábbis ne az évszázadosan
beidegzett szerepfelfogásban hozzák meg döntéseiket.
• A NATO megnövelt koordináló szerepe szintén
fontos elemévé vált a biztonsági dimenziónak,
minthogy ezzel elérhetővé vált a katonai erő használata,
illetve az erővel való fenyegetés alkalmazásának
szükségszerűsége mellett a foganatosított
katonai intervenció koordinálása. Tény,
hogy a katonai beavatkozás változatlanul ellentmondásos,
mi több az interetatikus konfliktusokban önmagában
nem is megfelelő válasz, mégis végső eszközként
való alkalmazásakor – mint ez a balkáni háborúkban,
illetve válságkezelésben többnyire igazolódik
– a közvetítő és transzformációs mechanizmusok
beiktatása a béketeremtésbe, a békefenntartásba,
avagy az elhúzódó válságkezelés
gyakorlatába nagyobb esélyt teremt.
• Jugoszlávia összeomlásakor az államok
nem rendelkeztek különféle európai szintű kollektív
eszközökkel, hogy azok által hatástalanítsák
a szubetatikus konfliktust (nem katonai prevenció, bizalomépítés,
konfliktusátalakító programok és támogatás).
Új kurzust nyitott viszont az 1992-ben a CSCE-ben résztvevő
államok által kialakított HCNM, High Commissioner
on National Minorities (Nemzeti Kisebbségek Nagykövete) intézménye.
Ugyanezt az új irányt szolgálta a “hosszútávú
missziók” létesítése is. E két mechanizmus
is lehetővé tette a beavatkozás intenzív formáit,
de akként, hogy ne eredményezzék önműködően
egy állam formális szankcionálását.
Mandátumaik a közvetítésre, a megelőzésre,
a válságkezelésre, a helyreállítás
segítésére és az emberi jogi megfigyelésre
is kiterjedt. 13 ilyen misszió jött létre, melyeket
Bosznia-Hercegovinába, Horvátországba, Észtországba,
Macedóniába, Grúziába, Koszovóba, Litvániába,
Moldáviába, Szandzsákba, Szarajevóba, Tadzsikisztánba,
Ukrajnába és Vajdaságba vezényeltek. Ezek
voltak a leginkább veszélyes területek. A CSCE normatív
keretet nyújtott a “konstruktív intervenció” kifejlesztésével,
amelyen belül legitimálták a korábban létezett
intervenciós mechanizmusokat. Ezt a lehetőséget az 1990
novemberében tető alá hozott Párizsi Charta teremtette
meg. (Például az észt állam esetében
a Nyugat és Oroszország ellenérdekeltsége
a legkiélezettebb volt és a felek közel álltak
a közvetlen konfrontálódáshoz.)
Amikor úgy foglalunk állást, hogy a biztonságról
másképp kell gondolkodnunk, hogy a biztonságfelfogásunkat
újra kell gondolnunk, akkor teljeskörűen kell eljárnunk
a tudomány területén, a gyakorlatban és az
oktatásban. Tekintve, hogy “többemeletes” problémával
állunk szemben, célszerű több szinten vizsgálódnunk,
majd ezek szinergikus hatását is áttekinteni.
Az előzőekben az európai dimenzió vázlatos
elemzésével tettünk kísérletet a korszakváltás
tartalmának magyarázatára. Érzékelhetővé
vált, hogy a nemzetközi rendszer felől közelítve,
annak univerzális attribútumai jegyében vált
lehetővé a bekövetkezett regionális méretű balkáni
háborúk kérdésének hatékonyabb
kezelése, illetve a Nyugat és Oroszország, mint
a vesztes szuperhatalom túlélő állama közvetlen
összetűzésének elkerülése.
Alaposabb elemzésnek alávetve a jelenkori ún.
“posztmodern” fejlődési szakaszt, láthatóvá
válik, hogy Európa az USA vezető szerepgyakorlása
nélkül nem érhette el ezeket a fentebb idézett
pozíciókat és küldetéstudati szintet.
Tény, hogy az USA biztosította “ernyő” teremtett lehetőséget
erre a fejlődésre. Az viszont erősen vitatható, hogy az USA
a globális biztonság fenntartásának meg tudna
felelni a továbbiakban is Európa részvétele
nélkül is. Sokkal inkább valószínű az, hogy
a nyugati világ, az atlanti civilizáció és követői
(szövetségesei) többszólamú együttest
alkothatnak, amelyben egyidejűleg jelen vannak és működnek különféle
vélekedések, irányultságok és érdekeltségek.
A transzatlanti közegben egyik póluson sem mutatható
ki valamiféle megcsontosodott, örök időre szóló
nézetrendszer. Ma a neoliberálisok és neorealisták
– az előbbi az egyén szabadságának, az utóbbi
az állam különös szerepének igényével
számol – Európában és az USA-ban egyidejűleg
hatással vannak, jóllehet az USA, kiemelt szerepénél
fogva, s főként a mai Bush-adminisztráció gyakorlatában
az erő pártján áll. Persze nem árt figyelembe
vennünk, hogy 2003-ban az amerikai közvélemény
számottevő része (cc. 40%) kifejezésre juttatta, hogy
nem támogatna olyan külpolitikát, amely az ENSZ megkerülésével
oldaná meg a felmerülő biztonsági és humanitárius
válságokat. De maga a Bush-adminisztráció
is felismerte, hogy a transzatlanti kapcsolatok tétje nem valami
gazdasági-befektetési együttműködés, miként
a kezdeteknél sem az volt. Mint ismeretes, a transzatlanti
kapcsolat képezte az 1945 utáni világrend sarokpontját.
Ma is az a kérdés, hogy a posztbipoláris korszak
születőben lévő rendjében milyen helyet foglalhatnak
el a transzatlantizmus szereplői. (Ezek köre a G7-eken tesztelhető.)
Figyelembe véve, hogy az ENSZ-rendszer viszonylagosan jól
szolgálta a világ békéjét, még
ha az idők folyamán “amortizálódott” is, a rendszert
fenntartó államok köréből megerősödve kikerülő
államok – köztük az atlanti magállamok – hitük
szerint joggal tűzik maguk elé azt a célt, hogy a jelenlegi
drámai fejlődési és növekedési szakaszban
is elláthassák ezt a világépítő és
szervező feladatot.
Ez a célmeghatározás magában hordozza
egy ún. transzatlanti komplementaritás, vagyis egyfajta
EU és USA, valamint a NATO közötti munkamegosztáson
alapuló vezetési rendszer megalkotását. A komplementáris
transzatlanti szövetség mibenlétére a CSIS (Center
for Strategic and International Studies) egyik állásfoglalása
tett utalást, amikor azt rögzítette, hogy “Sem a NATO,
sem az EU nem egy teljeskörű szolgáltatást nyújtó
intézmény; egyik sem elegendő önmagában, mivel
mindkettőre szükség van […] egy háború megnyeréséhez,
egy háború lezárásához, valamint
az utóhatások kezeléséhez […].” Ebből az
is következik, hogy a transzatlanti kapcsolatok újragondolásának
központi eleme: hogyan érhető el a két pólus
– USA, Európa – együttmunkálkodása úgy,
hogy a szövetséges felek saját erősségeiket és
képességeiket nyújtva járuljanak hozzá
globális prioritásaik biztosításához,
nem feladva önnön globális érdekeiket. (2)
Sajátos helyzet alakult ki napjainkra az euroatlanti kapcsolatokban,
amit jobbára csak a nemzetközi kapcsolatok kutatói
ismertek fel. Európa, így az EU az általa képviselt
nemzetközi polgárság modellje jegyében (a nemzetközi
jog reprezentációjával) legitimálhatja az
USA politikáját, amennyiben jóváhagyólag
fogadja azt. Az USA az erő és a széleskörű képességek
birtokában az Európával kialakított komplementáris
– egymást kiegészítő – partnerségben, “baráti
szövetségben” képes biztosítani az együttes
célokat és meghiúsítani konkrét fenyegetéseket
és cselekményeket, legalábbis teoretikusan.
Mindezek után vessük fel azt a kérdést,
amit az általunk vizsgált posztbipoláris szakaszban
Henry Kissinger (3) fogalmazott meg: ”Kell-e Amerikának külpolitika?”
Kissinger arra az álláspontra helyezkedett, hogy egy önálló
EU haderő nem bontja meg a transzatlanti kapcsolatokat, hanem egy ilyen
erő (ESDP – European Security and Defence Policy) bevetése a NATO
és az USA oldalán inkább fokozza az EU egyenlőbb
partneri viszonyra irányuló törekvését.
Tapasztalhatjuk, hogy a komplementaritáshoz ezen a területen
a NATO adott késztetést (4). A mai NATO ekként
– a "kapunyitás" óta – olyan transzatlanti intézmény,
amely biztosítani képes a komplementaritás elmélyítését
mind interperszonális téren, mind az erő és törvény
harmonizációjában, illetve hatékony eszközül
szolgál az egymást kiegészítő, feladatmegosztásos
gyakorlat kivitelezésében.(5)
A nyomatékosítás céljából
érdemes áttekinteni a még nyitott problémakör
főbb elemeit.
• Az USA rendkívüli képességeket tudhat
magáénak gazdasági, katonai, hatalmi, külpolitikai
vonatkozásban.
• Az USA-nak ebben a helyzetében is szövetségesekre
van szüksége a világban.
• Előnyös lenne, ha növelni tudná a hasonló
érdekű regionális partnerekkel való együttműködését
(l. regionális szövetségesek globális hálózata).
• Európának növelnie kell képességét,
hogy nagyobb szerepet vállaljon a "közös védelemben".
• A transzatlanti komplementaritásnak nincs alternatívája
a nyugati értékrend és érdekeltségek
stabilizációja, védelme tekintetében.
• Az államok egy része a status quo, így a
jelenlegi világrend fenntartásában érdekelt
(l. Japán, Ausztrália, India, ASEAN-államok).
• A transzatlanti kapcsolatok megszilárdítása
kihívásként jelenik meg más, illetve ellenérdekeltségű
államok és nem állami szereplők számára.
• A transzatlanti partnerség körében az USA–EU
kapcsolat, valamint a NATO és az EBESZ dinamikája felértékelődik
nemcsak az európai egyesítés, hanem az atlanti
határokon kívül a globális biztonság
vonatkozásában is. (6)
A biztonságkutatás új hozadéka, hogy
bevezeti a biztonság újragondolásának kurzusát.
Eszerint a megelőző századokon át követett biztonságfelfogás
– az állambiztonság őrzése, akár háborúk
útján is – több szempontból túlhaladottá
vált. (Az említett válsághelyzetek különössége
ugyanakkor az, hogy mind a Balkánon, mind a Baltikumban és
másutt is új államok, etnikai alapon történő
elkülönülésekre, szecessziós mozgalmakra
került sor.)
A történeti, biztonságpolitikai elemzéseket
ily módon szükségszerűen a globális folyamat
ismeretében tudjuk hitelesebben elvégezni. Vegyük szemügyre
elsőként a globalizációval kapcsolatos főbb téziseket.
(A tanítás szemszögéből nézve, ezek
ismerete és feldolgozása minden bizonnyal a “legtermékenyebb”
módszer, minthogy a globalizáció nagyon vitatott
terület.)
TÁBLÁZAT
A fenti táblázat az alábbi források
kivonata: World Investment Report, International Trade Statistics
Yearbook, UN Statisctical Yearbook; Baldwin and Martin (1999:12); Tschoegl
(1998); Vernon (1998:198); Miguel Centeno, Department of Sociology, Princeton
University; Yearbook of International Organizations; Penn Library Databases
A globalizáció kézenfekvő leírása,
hogy azt, mint a társadalmi földrajz “rekonfigurációját”
mutatjuk be, melynek során a népek közötti transzplanetáris
és szupraterritoriális kapcsolatok növekedése
rögzíthető. Ez a folyamat évszázadokra visszavetítve
is igazolható, de csak a 20. század derekától
kezdve bontakozott ki, vált dinamikussá a legnagyobb kiterjedéssel
és hatásfokkal.
A kauzalitás jegyében a globalizáció
a földrajzi struktúra fejleményeként szorosan
kapcsolódik a termelés, a kormányzás, az
identitás és a tudás strukturáltságához,
vagyis e dimenziókban zajló fejleményekhez.
A jelenkor intenzív, dinamikus globalizmusát a folytonosság
jellemzi, vagyis ez a trend nem számol fel előzőleg létező
olyan társadalmi struktúrákat, mint a territoriális
földrajz, a tőkés termelés, állami kormányzás,
nemzeti identitás és a racionális tudás.
Viszont a folyamat-jelleggel egyidejűen jellegzetes változásokhoz
vezet mindegyik említett terület attribútumaiban,
hiszen a globalizáció ösztönzi a tőkefelhalmozás
járulékos területeit és formáit, a kormányzás
nem-állami szféráit, az identitás nem nemzeti
formáit és a tudás nem racionális típusait.
A mai globalizációnak voltak és vannak pozitív
következményei az emberi biztonság, a társadalmi
egyenlőség és a demokrácia vonatkozásában,
jóllehet ez a példátlan, már-már
kritikus világméretű növekedés megnövekedett
bizonytalansággal, súlyosbodó egyenlőtlenségekkel
és demokráciadeficitekkel párosul.
A mai globalizáció a neoliberális világgazdasági
rend alapján, neoliberális politikai kurzus révén
ölt testet és válik egyre intenzívebbé.
A meglódult globalizációval “egyidős” az a kritika,
mely a folyamat “lehűtésére” irányul, azaz egyfajta
ambíciózus reformizmusra és megfontolt transzformizmusra
való átállásban látja a káros
viszontagságok elkerülhetőségét. Természetesen
egy új irányultság komoly kihívást jelent
a politikacsinálók, illetve a kapitalizmus rendszerének
kiemelten érdekelt, vagy érintett szereplői számára.
Végül lényeges tézis, hogy a pozitív
és negatív jegyekről és hatásokról
tudnunk kell: azok politikai választásokból származnak,
ezáltal vitathatók és megváltoztathatóak
bizonyos feltételek megléte vagy megteremtése kapcsán.
A viták nem pusztán a definíció körül
zajlanak, bár azok is tanulságosak. Tanúi vagyunk
annak, hogy a polémia kiemelt ütközőzónája,
hogy a globalizáció mennyire és hogyan változtatja
meg a társadalmat, avagy nem. Ugyancsak vitás a biztonságra
gyakorolt hatása, vagyis növeli-e vagy gyengíti,
aláaknázza biztonságunkat, a társadalmi
egyenlőséget és a demokráciát. Fentebb arra
tettünk utalást, hogy élénk viták zajlanak
a globalizációra adott válaszokról (l. a
neoliberális trendet elutasító stratégiákat,
valamint a trend védelmezőinek, újítóinak
ellenállását).
Ahhoz, hogy a globalizáció és biztonság
gondolatkörében tájékozottabbak legyünk,
érdemes a gyakoribb nézetkülönbségeket,
illetve koncepciókat felvázolnunk. (7)
Szembetűnő, hogy a globalizáció specifikusabb elemei,
kvázi üzenetei nagyon különbözőek. (Ám
a gyakori különbségek ellenére a definíciók
különös módon átfedésben vannak,
kapcsolódnak egymáshoz.) Vegyük sorra a legjellemzőbb
felfogásokat:
•
A globalizáció, mint internacionalizáció
A “globalizáció” ekként országok közötti,
határokon átívelő kapcsolatokat, a nemzetközi
csere és a kölcsönös függőségi viszonyok
növekedését jelöli: Paul Hirst, Grahame Thompson
nyomán: “az országok közötti tőkebefektetés
és kereskedelem nagymérvű és növekvő áramlata”
(1996)
•
A globalizáció mint liberalizáció
E felfogás szerint a folyamat során eltávolítják
az állam által életbe léptetett megkötéseket
az országok közötti mozgást illetően, nyitott
világgazdaság megteremtése céljából
(tőkék és javak szabad áramlása, a piaci
mechanizmusok primátusa stb.). Ez a leírás lényegében
nemzetközi gazdasági integrációra korlátozza
a folyamatot. (Sander, 1996)
•
A globalizáció mint univerzalizáció
A szóhasználat megalkotói 1944-ben Dior Reiser
és Blodwen Davies voltak, s ők az “univerzalizálni”, “kultúrák
planetáris szintézisét” megalkotni összefüggésben
tárgyalták, lényegében egy idillikus “globális
humanizmusban” hittek. Ez a szkéma különféle
tapasztalatok, tárgyak és szokások, rendszerek világméretű
egységesülésének vízióját
tartalmazta. (E koncepció megengedi, hogy nemcsak a termelés
és fogyasztás világméretűvé válására
kerül sor, hanem kereteiben megy végbe a dekolonizáció,
amely nem pusztán a gyarmati rezsim negatívumainak felszámolását
jelenti.)
•
A globalizáció mint westernizáció
A westernizáció a modernizálás szinonímájaként
kerül elő, melynek a jelenkorban az “amerikanizált” változata
domináns. Ebben a megközelítésben merül
fel a “dinamika”, melynek révén a modernitás társadalmi
struktúrái (kapitalizmus, racionalizmus, indusztrializmus,
bürokratizmus, individualizmus stb.) világméreteket
öltenek, s egyben legyőzik az előző kultúrákat és
a helyi önrendelkezést. Ennek értelmében minősítik
különféle imperializmusoknak a globalizációt
(CNN-imperializmus, McDonald’s imperializmus stb.). Többen úgy
magyarázzák ezt a folyamatot, mint az évszázadokon
át folytatott kolonizációt a harmadik világban.
(Vö. Khor, 1995; Biel, 2000; Ling, 2000 és mások írásaival.)
•
A globalizáció mint átstrukturált
tér
Ez a legfrissebb koncepcionális kísérlet a
globalizáció tartalmának megragadására.
D. Held és A. McGrew felfogásában a globalizáció
megtestesíti/megvalósítja a társadalmi viszonyok
és tranzakciók térbeli szervezetében lejátszódó
átalakulásokat. (Vö. még: Massey, 1994; Short,
2001; Rosenau, 2003. műveivel). Arra kell gondolnunk, hogy a helyhez kötöttség
kényszere alól, mintegy kiszabadul az ember(iség).
Ez az irányzat tehát a tér- és területfelettiséget
emeli ki a jelenkori globalizáció lényegeként.
Folytatható lenne e fogalmi magyarázat, de fontosabb
ennél, hogy legalább röviden jellemezzük azt
is, hogy a globalizáció jelenlegi irányait érő
kritikák mit tartanak perdöntőnek. A civil társadalom
szereplői körében elterjedt és aktivisták
által támogatott nézet, hogy a világunkat
globális korporációk irányítják
(l. Barnet és Cavonagh 1994; Brecher és Castello, 1994;
Korten, 1995; Berger és tsai, 1998-99; Barlow és Clarke,
2001 vonatkozó írásait).
Ezzel nézetazonos identifikációkat jelent, amikor
az ún. globális (univerzális) hatósugarú
nemzetközi ügynökségeket (global governance agencies)
támadják a globalizáció negatív hatásaiért.
Gyakori, hogy a globális szervezeteket úgy minősítik,
hogy azok kisajátítják a hatalmat, az államokat
és önkormányzatokat maguk alá rendelik. (L.
Barker és Mander, George és Sabelli, 1994; Burbach és
Dancher, 2000. publikációit).
A civil szféra más szereplői (pl. vallási, nacionalista
körök) a globalizmust tartják a legveszélyesebbnek
főként a tradícionális kultúrák fenntartása
és revitalizációja tekintetében. Látható,
hogy ez az álláspont már szinte egybeesik a tettekben
megnyilvánuló terrorizmussal, annak nemzetközi változataival.
Ekként a globalizmus vizsgálata során elértük
a változó tartalmú biztonság problémáját.
A jelenlegi képletben a globalisták a jelenkori történelem
legnagyobb fontosságú trendjének áldoznak,
felidézve az írás, az emberi beszéd kifejlődésének
történelmi jelentőségét. Az ultra-szkeptikusok
viszont teljességgel tagadják a globalizáció
létezését, s csak mint zsargont, porhintést,
retorikát és mítoszt hajlandók említeni,
amellyel konkrét érdekcsoportosulások rejtik el szándékaikat
és politikájukat. (Zysman, 1996; Hirst és Thompson
1999; Helliwell, 2000 és mások.) Nekünk azonban óvatosnak
kell lennünk, mivel a szkeptikusok nagyon is elkötelezettek egy-egy
saját állam, illetve hazai érdekeltségi kör
működésében. Megint mások akadémikus vitát
folytatnak, amelyben újra és újra felvetnek az állam,
az uralmi forma, az elidegenedés, az akkulturáció,
és más akár absztrakt, elméleti kérdéseket.
A szociológiai, gazdasági, politikai és antropológiai
irodalom is növekvő figyelemmel kíséri a globalizációt.
Fentebb soroltuk e fogalom különféle konnotációit.
Végül érdemes felfigyelnünk arra, hogy a vizsgálatok
döntő része néhány kulcskérdés
elméleti és empirikus megközelítését
tűzte ki célul.
• Ténylegesen van-e globalizáció és
mi az?
• A globalitás különbözik-e a modernitástól?
• A globalizáció konvergenciát hoz-e létre?
• Aláaknázza-e a nemzetállam autoritását?
• Kifejlődőben van-e egy globális kultúra? (8)
Ezek a kérdések akár az elmondottak összegzését
is jelenthetnék. Mindenesetre a globalizáció és
biztonság problematika összetettségére és
nyitottságára utalnak. Végül a magunk részéről
az alábbi meghatározást részesítjük
előnyben a számtalan megközelítés közül:
a globalizáció olyan történelmi folyamat,
amely nagyobb interdependenciához és kölcsönös
reflexivitáshoz, tudatossághoz vezet a nemzetközi
társadalom aktorai és különféle entitásai
között. Úgy tűnik, valami elkerülhetetlen és
irreverzibilis dolog. Hajlunk arra, hogy intenzív transzformációként
fogadjuk el.
(Konferencia-előadás a Magyar Történelmi
Társulat Tanári Tagozata és a Honvédelmi
Minisztérium Kommunikációs és Toborzó
Főosztálya által rendezett országos konferencián,
2007. szeptember 29.)